20.9 C
Byron Shire
May 7, 2021

Phew! The Murdochs kept their BSkyB licence

Latest News

Join Clarkes Beach paddle out this weekend to stop massive oil and gas field project

Hundreds of local surfers and water-lovers will paddle out at Clarke’s Beach over the weekend to protest against a massive oil and gas field proposed for the NSW coast.

Other News

Byron Bay’s first ever matured spirit wins gold medal at London Spirit Competition

While the Northern Rivers region is well known for its environment and lifestyle, it is also becoming known for...

Come and try basketball in Byron

The next generation of female basketball players, with coordinator Karen Irwin, turned up to a ‘come and try day’...

Local kite surfer smashes long distance world record

It was a cold, windy night on the rugged NSW south coast and Brian Kiss von Soly was wrapped up in a silver emergency blanket like a human burrito. 

Greater Sydney under COVID related restrictions

NSW Premier Gladys Berejiklian has just announced that greater Sydney area will go into lockdown until next Monday.

Council won’t save our beach

Cr Jan Hackett, Byron Bay Byron Shire Council refuses to take any action to save our once world-class beach, until...

Why do we destroy what we love?

Nan Nicholson, The Channon I have been an environmental activist for over 50 years (I started when I was a...

Paul Barry of The Power Index writes:

Good news and bad news for the Murdochs last week.

The good news is that Britain’s powerful TV regulator Ofcom says BSkyB can keep its valuable pay-TV licence, which brings in a profit for News Corp (which owns 40 per cent of the company) of about £500 million a year. The bad news is the watchdog has given Rupert’s youngest son, James, a mauling for his failure to act on the News of the World phone-hacking scandal.

In its report published yesterday, Ofcom finds James’s conduct to be ‘both difficult to comprehend and ill-judged… on a number of occasions’. The regulator also questions his competence and says that his behaviour ‘repeatedly fell short of the exercise of responsibility to be expected of him as CEO and chairman’.

But it could easily have been worse. Faced with the choice of branding James a fool or a liar, the regulator concludes, ‘The evidence available to date does not provide a reasonable basis to conclude that James Murdoch deliberately engaged in any wrongdoing’.

No-one has ever accused the young scion of the hacking of Milly Dowler’s voicemail or orchestrating the original crimes. But there is still a huge question mark over his complicity in the cover-up that everyone (including Rupert Murdoch) agrees took place. And Ofcom is kinder than the House of Commons Culture Media and Sports committee (CMSC), which reported in May.

That report, you may remember, accused James, Rupert and News of ‘willful blindness’ and concluded controversially that Rupert was ‘not a fit and proper person’ to run a major international company.

The Murdochs will be delighted that Ofcom hasn’t reached the same conclusion. Others may not.

Either way, what makes Ofcom’s report worth reading is its recital of all the times when James could have discovered the truth about what was going on at the News of the World while he was in charge, like: failing to investigate phone hacking, lying to parliament, misleading the public, ordering dirt files and surveillance on MPs and lawyers, and destroying evidence that might have aided legal actions against the company.

Ofcom repeatedly gives James the benefit of the doubt over all of this, in that it accepts his assurances he knew nothing about it. But it still manages to condemn him roundly.

For example, Ofcom’s report says it does not have enough evidence to accept Tom Crone’s and Colin Myler’s crucial claim that James was told in May 2008 about the extent of phone hacking at the NotW when he signed off on a huge £700,000 payment to keep Gordon Taylor from going to court. Ofcom also accepts James didn’t read the famous ‘for Neville’ email or the devastating legal opinion from Michael Silverleaf QC that he had asked for.

Ofcom also takes James’s word for it over News International’s response to The Guardian’s article in July 2009, which exposed the extraordinary Taylor payout and claimed the Metropolitan Police had uncovered thousands of potential hacking victims. The newspaper group, of which James was still CEO, responded within two days to say it had investigated the allegations and found them to be false. It also attacked The Guardian for misleading the public – a nice little touch.

James’s excuse for this to Ofcom was that he left it all in the hands of Rebekah Brooks.

Ofcom’s response, which seems mild in the circumstances, is that, ‘There is no evidence that James Murdoch took the necessary steps to apprise himself of the information he needed (some of which he knew existed) to carry out his duties responsibly following publication in a national newspaper of such nature and detail about the settlement he had personally authorised the previous year. We consider that James Murdoch’s failure to apprise himself of this information, given the information which he accepts he knew, fell short of the exercise of responsibility to be expected of the chief executive officer and the chairman.’

James’s third major warning came in February 2010, when News Group Newspapers paid about £1 million to settle a hacking claim from celebrity agent Max Clifford. This was just after the High Court had ordered Glenn Mulcaire, the NotW’s master hacker, to reveal who had given him his orders. James says he never had anything to do with the settlement and knew nothing about it. It was good old Brooks again.

That same month, the House of Commons culture committee published a damning report, which accused News International executives of ‘collective amnesia’ and said it was ‘inconceivable’ that the NotW’s royal correspondent Clive Goodman was the only one involved in hacking. The same report complained that News had not conducted a thorough investigation and had done little or nothing to help the committee.

James’s reaction – or at least News International’s – was to claim that the MPs were pursuing ‘a party political agenda’ and that certain of the committee’s members had ‘repeatedly violated the public trust’. Another nice little touch, given how trustworthy News turned out to be.

According to Ofcom, ‘By his own account, James Murdoch read the CMSC report, but did not regard the response to the Select Committee as his direct responsibility, and therefore relied on what he was told about it. We consider this lack of action by the chairman of News International in response to a widely publicised, highly critical Select Committee report to be both difficult to comprehend and ill-judged.’

But there’s far more than this on Ofcom’s charge sheet. The regulator lays out a series of other events in 2010 that could and should have put James on notice of the extent of the problem, as more hacking victims lined up to take court action against the NotW and more evidence leaked into the public domain, to be published by The New York Times and The Guardian. One of these lawsuits, brought by actress Sienna Miller, led someone inside News International (three days later) to order the systematic destruction of emails that could have been used in damages actions against the company.

Only in December 2010, when full details of Miller’s case were finally published in The Guardian, did James finally order some action, which led to the suspension and sacking of the NotW’s ex-news editor Ian Edmondson and, in January 2011, the setting-up of Operation Weeting by the Met. Even then, it was not until March 2011 that News finally admitted hacking had been widespread.

Considering this saga of Nelsonian proportions, Ofcom concludes, ‘We find it difficult to comprehend James Murdoch’s lack of action, given his responsibility as chairman.’

Well, he wasn’t looking, your honour.

In May, the House of Commons committee described James’s (and Rupert’s) adherence to the ‘one rogue reporter’ defence until December 2010 as ‘simply astonishing’ and concluded that father and son were both guilty of ‘willful blindness’.

Having considered written submissions from James and News, Ofcom is much kinder, saying, ‘In our view, the evidence available to date does not provide a reasonable basis to find that James Murdoch knew of widespread wrongdoing or criminality at NotW or that, by allowing litigation to be settled and by allowing NGN and News International executives to make the representations they did, he was complicit in a cover up.’

So on the $64,000 question of whether the great hacking cover-up was from the Murdochs or for the Murdochs we still don’t have a definitive answer.

Ofcom notes that James Murdoch apologised for his failures in a letter to the House of Commons committee in March, admitting, ‘Wrongdoing should have been uncovered earlier. I could have asked more questions, requested more documents and taken a more challenging and sceptical view of what I was told, and I will do so in the future.’ James also admitted at the time, ‘I do think – and I share responsibility for this and I am sorry for it – the company took too long to come to grips with these issues.’

‘We agree,’ says Ofcom bluntly.

Despite its harsh criticism, Ofcom does not believe BSkyB is unfit to hold its TV licence, not least because James quit his job as executive chairman in April and is now merely a non-executive director. What a smart move that turned out to be.

As for James’s father, who was a director of News International until mid-2012, and must surely have known something, Ofcom says there is not enough reasonable evidence to conclude that ‘Rupert Murdoch acted in a way that was inappropriate in relation to phone hacking, concealment or corruption by employees of NGN or News International’.

Some might feel this is a bit kind, considering how Rupert runs his companies (he talked to Rebekah Brooks every second day and made the decision to start the new Sunday Sun in 2012 without even consulting James). And it is certainly much kinder than the House of Commons committee’s verdict, which decided it was ‘simply not credible’ that ‘a hands-on proprietor like Rupert Murdoch had no inkling that wrongdoing and questionable practice was not widespread at the News of the World’.

Famously, that committee concluded: ‘If’ [and note the if], ‘If at all relevant times Rupert Murdoch did not take steps to become fully informed about phone-hacking, he turned a blind eye and exhibited willful blindness to what was going on in his companies and publications… We conclude, therefore, that Rupert Murdoch is not a fit person to exercise the stewardship of a major international company.’

Will a watchdog with teeth (or the police) ever reach the same conclusion? And will the question of what the Murdochs knew and when they knew it ever be properly answered? We can’t say, but there are criminal trials and the Leveson report still to come. All we can say is, watch this space.


Support The Echo

Keeping the community together and the community voice loud and clear is what The Echo is about. More than ever we need your help to keep this voice alive and thriving in the community.

Like all businesses we are struggling to keep food on the table of all our local and hard working journalists, artists, sales, delivery and drudges who keep the news coming out to you both in the newspaper and online. If you can spare a few dollars a week – or maybe more – we would appreciate all the support you are able to give to keep the voice of independent, local journalism alive.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

Man dead after boat capsizes near Yamba

Police say a man has died and a second has been taken to hospital after a boat capsized south of Yamba this morning.

Jonson Street bus shelter gone and an era ended

Byron Shire Council says that the wooden bus shelter on Jonson Street outside the Byron Visitors Centre is being removed today with all bus services operating from the new bus interchange on Butler Street in Byron Bay

Upside down river

Tim Harrington, Lennox Head Letter contributor Richard White (letters 21/4/21) quite correctly identifies the Richmond River as an ‘upside down river’ and nowhere is this more...

Ballina Dragons’ great results at Urunga

The Ballina Dragon Boat Racing Club is a group of paddling people from all walks of life who enjoy being out on the water having fun and keeping fit.