Menu

When newspaper ‘exclusives’ are really press releases

exclusive illo

Matthew Knott, Crikey media journalist

Last Tuesday, journalists in the Canberra press gallery were eager for details of the opposition’s broadband policy, due to be announced later that morning. So they asked the coalition’s spinners for information. Instead of a regular press release, however, the journos were handed a colour photocopy of that morning’s Daily Telegraph front page story. The headline: ‘Pledge to slash internet bills: NBN at half Labor’s price’.

‘Is it press release via News Limited now?’ Emma Griffiths, chief political correspondent for ABC News Online, wondered on Twitter.

The Tele’s NBN story was a ‘drop’ – the name given to stories that are handed to selected media outlets ahead of their competitors. So was its story the day before: ‘Ninety billion nightmare’, which detailed coalition claims the cost of Labor’s NBN could double by the time it’s finished.

Such stories nearly always involve a simple proviso: the journalist does not approach third parties for comment before publication.

Drops usually appear in newspapers because, despite falling circulation, they still set the morning news cycle. While Fairfax reporters get drops – notably from Treasurer Wayne Swan’s office – you’ll find more of them in News Limited papers. As a rule, News’s Sunday tabloids carry at least one big drop every week.

‘The government whinges and moans about News Limited, but they get lots of drops because they have more readers,’ explains one press gallery veteran.

Selected reporters at The Australian are also given drops because media advisers know federal political stories – including on social affairs, indigenous policy and education – will get a bigger run in The Oz.

In theory, it’s a win-win scenario. The journalist gets an ‘exclusive’. The politician gets clear air for his or her policy, at least for a few hours, before opponents start tearing it apart. But what about the reader? Isn’t it problematic that such conditions are placed on the news they consume?

‘Oh yes!’ replied one press gallery reporter when asked this question by Crikey. ‘From a reader’s point of view it’s awful. You haven’t served your reader well, but you wouldn’t be serving your reader well if you didn’t get the information.’

And drops don’t just happen in politics. The Australian Communications and Media Authority, for example, hands some journalists embargoed copies of decisions on the basis they don’t seek comment from third parties before publication.

Denis Muller, a senior research fellow at the University of Melbourne’s Centre for Advancing Journalism, says the trade-off involved in drops ‘makes me uneasy’. ‘It’s not a healthy relationship at all, and it really ought to have the spotlight shone on it,’ he said.

Muller, a former assistant editor at The Age and The Sydney Morning Herald, said: ‘If it were me – and I really think I’d say this – I’d say, ‘Give me the information, but I’ll use it as I see fit or I won’t take it’.

One high-profile political reporter defends the system, saying:

‘I don’t think it’s unreasonable to say, ‘Don’t shop this to the opposition before we announce it’. The news cycle now is moving so fast. It’s one moment in time that allows the readers of your newspaper to have access to information they wouldn’t have… The opposition can kick the shit out of it the next day.’

Journalists, the reporter says, can also get around the strict conditions attached to drops by adding background into the story. They can also contact the opposition (or government) to ‘clarify’ their position on an issue without technically breaking the embargo agreement.

But no one denies there are downsides to drops. Yes, readers get new, and often important, information. But the news they are consuming is, by definition, not balanced: only one side of the story is presented. The ban on seeking third-party comment also limits journalists’ ability to verify the information they have been provided.

Communications minister Stephen Conroy, for example, vigorously rejects the coalition’s claim that the NBN will cost $90 billion. But The Tele did not seek comment from his office before publication, Conroy said on Lateline last week.

Then there is the fact the conditions placed on such stories are not disclosed to the reader. Well, almost never disclosed. Following on from his broadband scoops, The Tele’s Simon Benson scored another ‘exclusive’ last week by obtaining the Gillard government’s report into high-speed rail. At the end of the story was this curious disclosure:

exclusive wp insert

Does this represent a bold new disclosure policy from The Tele? Or just a get-square with Conroy for bagging the paper earlier that week?

While we’re still waiting to hear back from Tele editor Paul Whittaker, you’d have to be a wild optimist to predict a more transparent approach any time soon. The first mover in such a scenario would be at a big disadvantage. And, as one gallery reporter explains, there’s an added proviso attached to many drops: ‘You didn’t get this from us’.

 


2 responses to “When newspaper ‘exclusives’ are really press releases”

  1. Mick says:

    The fact of the matter is , don`t believe everything you read unless it`s in the ECHO or posted on Echonetdaily .

  2. Ken Brown says:

    Just another example of the rubbish dished out by the mainstream media these days. No substance behind what is total propaganda in favour of the LNP. In the above case, nothing noting the comparison of Conroy’s NBN to Turnbull’s NBN, where Turnbull’s is an absolute lemon. The node to home copper alternative where the copper network is reaching end of life, slow, and will cost heaps to maintain because it’s OLD! As for cost, nothing is ever said about the LNP privatising Telstra, stealing phone subscribers capital funds to put into the “Future Fund”, resulting in the necessity to fund the NBN project. A project that would help Australia compete in the 21st Century, and unfortunately to be potentially sabotaged by Tony Abbott and the LNP!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

 

Become a supporter of The Echo

A note from the editorial team

Some of The Echo’s editorial team: journalists Paul Bibby and Aslan Shand, editor Hans Lovejoy, photographer Jeff Dawson and Mandy Nolan

The Echo has never underestimated the intelligence and passion of its readers. In a world of corporate banality and predictability, The Echo has worked hard for more than 30 years to help keep Byron and the north coast unique with quality local journalism and creative ideas. We think this area needs more voices, reasoned analysis and ideas than just those provided by News Corp, lifestyle mags, Facebook groups and corporate newsletters.

The Echo is one hundred per cent locally owned and one hundred per cent independent. As you have probably gathered from what is happening in the media industry, it is not cheap to produce a weekly newspaper and a daily online news service of any quality.

We have always relied entirely on advertising to fund our operations, but often loyal readers who value our local, independent journalism have asked how they could help ensure our survival.

Any support you can provide to The Echo will make an enormous difference. You can make a one-off contribution or a monthly one. With your help, we can continue to support a better informed local community and a healthier democracy for another 30 years.”

Echonetdaily is made possible by the support of all of our advertisers and is brought to you by this week's sponsor Vast Ballina and Falls Festival